The Nordic countries need to block EU assault on tax veto
Today the EU Commission presented a Communication introducing a roadmap to move from unanimity to qualified majority voting (QMV) in tax decisions. This would effectively put an end to smaller countries possibilities to block unwanted tax proposals made by big countries. The proposal for a digital service tax (DST) is the most recent example. The DST constitutes a fundamental change to the international tax system and would shift taxation rights to larger economies with potentially severe tax revenue loss for smaller economies. Thanks to the tax veto, the Nordics and a few other small countries managed to block this populistic proposal at the ECOFIN meeting in December.
Tax sovereignty is essential for countries to implement their national financial and social economic policy. For countries with a common currency and a limited common budget, it is particularly important to be able to pursue an active national fiscal policy when an external shock is encountered. Otherwise, social and business objectives may not be attainable. Introducing QMV in tax policy could infringe on the possibility of countries to react in a suitable way. Furthermore, to retain the policy options may be even more important for smaller Member States since they would be the ones most affected by QMV.
The rules on non-discrimination, the four freedoms and state aid under the Treaty safeguard the fulfilment of the Single Market. The developments in recent years regarding new EU tax rules, state aid and infringement cases have shown that the EU already has the necessary means to secure and strengthen the Single Market. Already under the current rules for the adoption of EU regulation, the reality is that countries are cautious to veto a proposal unless very strong national interests are at stake. The recent Anti-Tax Avoidance directives are examples that illustrate the EU countries’ pragmatism.
It is of utmost importance that tax regulation within the EU strikes a balance between different interests of countries, be it the different size, geographical location or business structure. Introducing QMV would enable larger countries to push for tax initiatives such as the DST at the expense of smaller countries. The risk of abstracting from relevant concerns expressed by a small country if QMV is introduced must be carefully considered. Any EU tax initiative must be based on the principle that it shall result in a fair and equitable economic outcome for all countries in the EU.
How EU decisions impact international cooperation should also be taken into consideration. The need to take decisions in line with major trading partners so that international double taxation is avoided is another concern which may be aggravated if only larger country concerns are taken into account.
Needless to say, we strongly oppose a policy change to remove the unanimity decision in the field of taxation. Our business community is in favour of competition, including fair competition in the field of income and profit taxation because it will lead to an optimization of the allocation of capital and labour. It has and will not lead to a race to the bottom. On the contrary, tax competition makes more investments economically viable thus increasing tax revenues.
Ironically, the Commission needs a unanimous decision by Member States in order to fulfill its plan to change the voting procedure. It is time for the Nordic governments to join forces again and put an end to this biased initiative.
Europeiskt förhandsbesked
I Sverige har möjligheten att få ett bindande förhandsbesked i skattefrågor funnits sedan 1951. Med hänsyn till skattelagstiftningens komplexitet och betydelse för bland annat investeringsbeslut är förhandsbeskeden viktiga för att trygga rättssäkerhet och en snabb och effektiv utveckling av praxis. ...
EFRAG klar med översynen av ESRS
I månadsskiftet överlämnade EFRAG sitt slutliga förslag på reviderade ESRS-standarder till Kommissionen. Översynen av ESRS är en del av Omnibuspaketet och de regelförenklingar som behövs för att minska regelbördan för företagen och därigenom förbättra EU:s konkurrenskraft. EFRAGs förslag innebär att...
Kraftigt motstånd i Schweiz mot arvsskatt på ”superrika”

I söndags hölls folkomröstning i Schweiz om att införa en arvsskatt på 50 procent på arv och gåvor över 50 miljoner CHF och där intäkterna skulle gå till att lösa klimatkrisen och därmed ”nödvändig samhällsombyggnad”. Hela 79 procent röstade mot förslaget som drivits fram till en folkomröstning av u...
Nödvändig städning bland EU:s skatteförslag men stora utmaningar kvarstår
Förra veckan presenterade EU-kommissionen sitt arbetsprogram för 2026, och med det kom beskedet att en rad hårt kritiserade skatteförslag nu dras tillbaka - förhoppningsvis för gott. Samtidigt återstår många obesvarade frågor kring den största och mest akuta skattefrågan för europeiska företags konk...
Svensk bolagsbeskattning i ljuset av internationell utveckling
Svensk tillväxt är svag. Det är då glädjande att nästan samtliga partier lyfter frågan om ökad tillväxt som en av de mest betydelsefulla frågorna för svenskt välstånd. Men vad krävs för att Sverige skall bli det naturliga valet för de företagsetablering och investeringar som är nödvändiga för att up...
Lennart Ekdal har fel om fler miljardärer

Journalisten Lennart Ekdal skriver på DN debatt att marknadsekonomin är en ”förnämlig drivkraft” men att det är ett problem att Sverige har 700 miljardärer. René Bongard och jag delar den positiva synen på marknadsekonomi, den har lyft miljarder ur fattigdom, men vi anser också att det är bra att Sv...
