EU-kommissionen har presenterat en industristrategi, som lägger ut kursen för fem år framåt. "Strategin är bara startskottet, det är först med konkreta förslag vi ser om Europa är på väg i rätt riktning eller inte", säger Göran Grén, avdelningschef för företagsjuridik.
EU-kommissionen har presenterat den industristrategi Ursula von der Leyen utlovade i juli 2019. Den lägger ut kursen för de kommande 5 åren hur europeisk industri och näringsliv ska möte utmaningar på klimatområdet och inom digitalisering. För att lyckas i detta arbete krävs en hög grad av transparens och ett inkluderande arbetssätt. Inriktningen är tydlig – EU måste bygga på Europas främsta styrka, den inre marknaden. För att den ska fungera så måste hinder rivas och nya hinder motverkas. Europeiska företag ska ha möjlighet att konkurrera på lika villkor. Regelverken på ett flertal områden måste ses över och anpassas till den tid och verklighet vi lever i nu.
EU-kommissionens strategi innehåller en rad pusselbitar:
– Det är nu som det verkliga arbetet börjar, Strategin som presenterades är bara startskottet och det är först när de mer konkreta förslagen kommer som vi kan se om Europa är på väg i rätt riktning eller inte. Detta är dock en bra start och strategin håller en balanserad ton där protektionism och byggandet av murar lyser med sin frånvaro, säger Göran Grén, avdelningschef för företagsjuridik på Svenskt Näringsliv.
EU-kommissionens industristrategi
Den inre marknadenEu/Emu/Euro