NYHETIdag

Framgångsrikt företagande på schemat

Vad är hemligheten bakom regionens lönsamma företag och hur gör de för att skapa tillväxt? Det är några av frågorna som ekonomstudenterna vid Högskolan i Gävle ställer sig vid undersökningen av 120 framgångsrika företag i Gästrikland.

Studenter redovisar sina projekt.

I 25 år har förstaårsstudenter på ekonomiprogrammet engagerats i det regionala projektet FramFör, som är en samverkan mellan Högskolan i Gävle, Svenskt Näringsliv, regionens kommuner, Aktiv revision och organisationen Företagarna.

Inom ramen för projektet undersöker studenterna hur de nominerade företagen arbetar med ledarskap, organisation och arbetsmiljö. Projektet, som är en del av kursen ledarskap och organisation, syftar till att lyfta fram framgångsrikt företagande och ger studenterna en praktisk inblick i regionens näringsliv.

– Vanligtvis är det små och medelstora företag som nomineras till FramFör och för studenterna är det värdefullt att få träffa företag från olika branscher; allt från frisörer till plåtslageri och legotillverkning, säger Elena Ahmadi, lärare och forskare vid Högskolan i Gävle.

Av totalt 120 nominerade företag är det 50 som utses som vinnare, och bjuds in till diplomutdelning på högskolan. I årets FramFör kommer studenterna även att få undersöka hur de nominerade företagen arbetar med social hållbarhet och ett särskilt pris kommer delas ut till det vinnande företaget.

Samverkan som ger resultat

Samverkansprojektet är unikt i Sverige och ger positiva effekter för både studenterna och företagen som nomineras.

– För företagsledarna innebär samtalen med studenterna att de själva får reflektera över utmaningar och framgångsfaktorer i sitt ledarskap, och de kan få nya insikter om sin verksamhet vilket de kanske inte fått annars, säger Anna Jansson Åkerson, samverkansansvarig vid Högskolan i Gävle.

Anna Jansson Åkerson, samverkansansvarig på Högskolan i Gävle.

För många av studenterna innebär projektet en första kontakt med det regionala näringslivet och studenterna får värdefulla insikter i hur företagen drivs och vilka utmaningar de står inför. Samtidigt får de praktiska erfarenheter att genomföra undersökningar och hålla presentationer, vilket stärker studenterna inför fortsatta studier på högre nivåer.

– Kontakten med företagen har stor betydelse för studietiden och tack vare den goda samverkan vi har, kunde vi i höstas erbjuda andraårsstudenterna en fortsatt kontakt med några av företagen inom ramen för FramFör. Det sker under en kurs i marknadsföring där studenterna får marknadsplaner utifrån företagens behov, säger Anna.

Små företag skapar tillväxt

Elena har följt projektet under en längre tid, och även skrivit en avhandling i ämnet. Hon ser en tydlig koppling mellan regionens tillväxt och hur väl de mindre företagen mår. Enligt Elena skapar de mindre företagen ett innovativt och företagsamt samhälle och är ett viktigt komplement till de stora basindustrierna.

Elena Ahmadi lärare och forskare vid Högskolan i Gävle.

– I det regionala näringslivet finns stora exporttunga företag, men det är inte bara de som växer. Regionen utvecklas ekonomiskt och socialt också tack vare de mindre företagen som är viktiga för sysselsättning och ekonomiskt välmående. Det är där jobben skapas, säger Elena.

Dan Nygren, regionchef för Svenskt Näringsliv Gävleborg, säger att en av flera viktiga faktorer med FramFör-arbetet är att studenter och företag får möjlighet att mötas redan innan studenterna kommit ut i arbetslivet.

– Kompetensförsörjningen är en stor utmaning för i stort sett samtliga branscher i länet. Allt som kan göras för att skola, högre utbildning och näringsliv ska komma samman är betydelsefullt. Här har vi ett fint exempel på hur man kan introducera studenter för det lokala näringslivet.

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist