Kungsbacka kommun siktar högt och målet är Västsveriges bästa företagsklimat om mindre än tio år. Nyligen bestämde sig kommunen för att införa arbetssättet ”Lätt och Rätt”, ett initiativ som baserats på den s.k. Rättviksmodellen. Men, vad kommer det konkret att innebära för företagen i kontakten med Kungsbacka kommun?
Rättviksmodellen infördes ursprungligen i Rättviks kommun i Dalarna efter att de under flera år tappat i Svenskt Näringslivs mätningar av det lokala företagsklimatet. Man bestämde sig då för att försöka vända trenden och förändrade kommunens arbetssätt rörande den kommunala servicen till företagen.
Riktigt så illa är det inte i Kungsbacka, även om det finns betydande utmaningar gällande just kommunens myndighetsutövning gentemot företagen. Kommunen är dock fast besluten att få ett företagsklimat i toppklass och har därför beslutat om att införa en egen variant av Rättviksmodellen, Lätt och Rätt, som skall implementeras i Kungsbacka under kommande år. Syftet är att förbättra den kommunala servicen och kommunens bemötande för Kungsbackas företag, en mer serviceinriktad myndighetsutövning.
— Vi vill att företag i Kungsbacka ska känna att det är lätt att göra rätt. Det handlar om korta handläggningstider, tydliga och transparanta avgifter samt en dialogbaserad myndighetsutövning säger Elinor Filipsson, Näringslivschef på Kungsbacka kommun.
Elinor påpekar att en viktig förutsättning för en välmående kommun är ett gott företagsklimat.
— Med välmående företag genereras skatteintäkter till kommunen. Det är därför viktigt att underlätta för näringslivet och föra en dialog, då blir det ’win-win’ för både näringsliv och kommunen.
Kungsbacka nådde sin toppnotering år 2012 då kommunen rankades som Sveriges 12:e bästa kommun vad det gäller det lokala företagsklimatet. Sedan dess har kommunen backat i mätningarna och ligger idag på plats 90, dock med visionen om att företagsklimatet skall bli Västsveriges bästa senast år 2030. För att nå dit räcker det inte att endast jobba med myndighetsutövningen menar Elinor. Det krävs att man jobbar brett med de frågor företagen efterfrågar för att nå kommunens mål.
— Fler frågor spelar roll, även om myndighetsutövning är ett steg på vägen. Bland annat behöver vi underlätta för våra företag att hitta relevant kompetens som näringslivet efterfrågar. Det handlar bland annat om att kommunen, tillsammans med våra samarbetspartners, erbjuder stöd för företag att jobba strategiskt med sin kompetensutveckling men det kan också handla om att förmedla utbildningar för befintlig personal. Men också att knyta an skola och näringsliv på ett bättre sätt. Vi jobbar också för att företag ska kunna expandera och att det ska komma nya företag till Kungsbacka. Samt att förbättra våra rutiner för upphandling. Vi behöver jobba brett för att nå vårt mål.
Text: Simon Påhlman
Serviceinriktad myndighetsutövning