För fem år sedan beslutade Stiga att flytta hem produktionen av pulkor från Asien. Förutom att produktionen blivit bättre har försäljningen ökat. "Med tillverkning i Asien låg leveranstiden på minst åtta veckor. Går allt som det ska kan vi i dag ha ut en produkt på marknaden efter en vecka", säger Håkan Fridh ekonomichef på Stiga.
Kvaliteten är avgörande för Stiga. Det anrika märket som finns i de flesta svenska hem beskrivs av vd:n Andreas Zandrén som en produkt med lång livstid.
– Våra pulkor håller i flera generationer om de används normalt, säger Andreas Zandrén.
I dagsläget produceras företagets snöartiklar även i Litauen, Tyskland och Asien, men 2012 plockade man hem just pulkatillverkningen till Sverige.
– Vårt mål är att ta hem ännu mer produktion, men exakt när det kommer att ske vet vi inte i dagsläget.
I samband med flytten investerade företaget i en ny produktionsanläggning som i stort sett är självgående. Det är förklaringen till att produktionen inte är dyrare här hemma jämfört med på andra sidan jorden.
– Det handlar om att automatisera processen, säger Håkan Fridh, ekonomichef.
Företaget tog beslutet 2011, redan säsongen därpå var man i gång i lokalerna i Eskilstuna.
Stiga ser sig självt som ett utvecklingsföretag.
– Det går absolut inte att leva på gamla meriter. Att ha produktionen nära våra utvecklare och konstruktörer är avgörande, säger Andreas Zandrén.
Nu har man bra koll på kvaliteten och också bättre koll på marknaden.
– Om det kommer mycket snö kan vi nu vara snabbare att tillmötesgå efterfrågan. Med tillverkning i Asien har vi en leveranstid på minst åtta veckor. Går allt som det ska kan vi i dag ha ut en produkt på marknaden efter en vecka, säger Håkan Fridh.