Örebroföretaget Yobber har ökat sin försäljning med 57 procent sedan årsskiftet tack vara GDPR, den nya dataskyddsförordningen som trädde i kraft den 25 maj. Med hjälp av Yobbers digitala videotjänst kan kunderna GDPR-säkra sin rekryteringsprocess.
Techföretaget Yobber erbjuder företag en webbaserad tjänst för videorekrytering. I stället för det traditionella sättet att rekrytera personal, genom personligt brev och cv på papper, kan företag som vill anställa använda Yobbers digitala videotjänst. Det ger ett mer personligt intryck av de sökande och underlättar även administrationen i rekryteringsprocessen, enligt Brita Klingberg, marknadsansvarig på Yobber.
Sedan årsskiftet har företaget arbetat strukturerat med den EU:s nya dataskyddsförordning, GDPR, som trädde i kraft den 25 maj. Företaget var lattså väl förberett för det nya reglerna, viket visat sig lönsamt.
– Det kanske är att sticka ut hakan att påstå att vi ökat så mycket tack vare GDPR, men lagen är starkt bidragande. Det ser vi tydligt, säger Brita Klingberg.
När ett företag väljer att rekrytera via Yobber skapas en sluten ”bubbla” kring processen och all information som kommer in. Allt sparas i Yobbers it-system.
– Det innebär att våra kunder slipper ta emot ansökningar i sin egen e-post. Vi möjliggör via vårt system en strukturerad hantering av personuppgifter och data och hjälper på så sätt våra kunder att bli GDPR-kompatibla, säger Brita Klingberg.
Sedan årsskiftet har Yobber ökat sin försäljning med 57 procent och hon är övertygad om att GDPR spelat en betydande roll.
– Vi kom i gång tidigt och vi är ett litet bolag med dedikerade resurser. Vi har hunnit stöta och blöta det här under våren och kan säkerställa att kunden är GDPR-kompatibla i sin rekryteringsprocess.
LÄS HELA ARTIKELN PÅ ENTREPRENOR.SE