Efter en utmanande tid för besöksnäringen börjar nya möjligheter att ta form, men flera hinder kvarstår. Framför allt är bristen på kompetent personal och behovet av enklare regelverk avgörande för att företagen ska kunna blomstra.
Jennifer Troëng Johansson, ny hotellchef på Best Western Plaza i Eskilstuna, vet vad det innebär att resa sig igen. Tillsammans med sin man Robert drev hon under många år Fagersta Brukshotell, men när pandemins ekonomiska effekter blev övermäktiga gick verksamheten i konkurs i maj 2023.
– Trots att pandemin var över kvarstod stora utmaningar för oss och många andra i branschen. Skatteanstånd, uppskjutna betalningar och skenande kostnader för energi och livsmedel, tillsammans med en lågkonjunktur och hög inflation, blev för mycket att hantera, säger Jennifer Troëng Johansson.
När erbjudandet från hotell- och restaurangägaren Göran Petterson, med flera verksamheter i Eskilstuna, dök upp tvekade de inte. De var redo för hotellbranschen igen. Robert är nu ansvarig för koncernens ekonomistyrning medan Jennifer leder verksamheten på Best Western Plaza.
– Från idel krishantering, både under och efter pandemin, är det nu så roligt med ett hotell i full drift, säger Jennifer.
Trots ljusare tider för branschen kvarstår utmaningar, särskilt gällande rekrytering av rätt kompetens.
– Branschen har förlorat både tillväxt och erfarenhet under pandemin. Vi gick miste om flera årskullar som tog examen utan att få arbete i branschen, samtidigt som många erfarna medarbetare har tvingats byta yrke. Den största utmaningen nu är att hitta ledare och chefer. Kompetensen att lära upp och leda den yngre generationen finns inte kvar.
På Best Western Plaza prioriteras därför anställdas attityd och personlighet över formell utbildning och tidigare erfarenhet.
– Att ha rätt personlighet och driv är avgörande. Jag ser ett stort behov av fler vuxenutbildningar inom branschen, där rätt personer kan omskola sig eller vidareutbilda sig samtidigt som de arbetar.
Jennifer betonar även vikten av ett närmare samarbete mellan yrkesutbildningar och företag.
– Branschen utvecklas snabbt och vi måste vara mer involverade i utformningen av utbildningar. Till exempel ser rollen som receptionist idag helt annorlunda ut än för bara fem år sedan.
Förutom kompetensbristen lyfter Jennifer behovet av enklare och mer uppdaterade regelverk.
– Många regler som vi måste följa är föråldrade och inte anpassade till dagens verklighet, till exempel alkoholtillstånd som kräver specifik matservering. När regler förändras måste de vara genomtänkta och realistiska. Ett exempel är det slopade danstillståndet, som tyvärr blev ett misslyckande.
– Jag var överlycklig när danstillståndet avskaffades, men det uppstod direkt problem då det saknades tydliga direktiv om hur situationen skulle hanteras i stället. Nu måste varje tillfälle anmälas till polisen med en säkerhetsplan. Om jag marknadsför ett event, till exempel ett julbord med en trubadur, klassas det som en allmän sammankomst. Det är orimligt att jag måste ha lika många ordningsvakter för ett julbord som för vad som krävs för en demonstration på torget. Helt omöjligt att få ekonomin att gå ihop då. Vi företagare vill följa reglerna, men de måste vara rimliga och lättillgängliga.
RegelkrångelKompetensbristEntreprenörskap