Bakom UF-företaget AquaOnTime står fyra aktiva tjejer från idrottsgymnasiet Celsiusskolan i Uppsala. När de kom på sig själva med att ofta dricka mer kaffe än vatten för att hålla uppe tempot under dagarna, bestämde de sig för att ta fram en affärsidé som kunde vända trenden.
Medan företagets ekonomiansvarige Sanna Lundmark satsar på golf, hittar vi företagets VD Rafaella Sandström, inköp- och försäljningssansvarige Tove Sabel och marknadsföringsansvariga Isabelle Kostov på innebandyplanen. Nu är de också i full gång med att förverkliga sin affärsidé.
– Vi säljer vattenflaskor designade med tidsangivelser som indikerar hur mycket man borde dricka timme för timme. Vi tror att en snygg och behändig flaska kan vara en bra hjälp på traven för att se till att man dricker tillräckligt med vatten under dagen!
Utöver fokus på hälsa är tjejerna bakom AquaOnTime också måna om att erbjuda en hållbar och klimatsmart produkt. I syfte att minska plastkonsumtionen valde UF-företagarna därför att satsa på svenskproducerade glasflaskor.
– Det blev en riktig jackpott när vi hittade en produkt som vi alla fyra kände behov av och som dessutom kan bidra till både bättre hälsa och miljö!
Utöver att driva AquaOnTime skriver tjejerna sitt gymnasiearbete ihop och deras gemensamma agenda är fulltecknad. Sin motivation och drivkraft får de ifrån att få hålla på med något de tycker är riktigt roligt.
– Efter att ha pluggat ekonomi i två år får vi äntligen testa det vi lärt oss och sätta våra förmågor på prov! Det känns vuxet och äkta. Vi gör allt ifrån att boka möten, genomföra marknadsundersökningar och etablera nya kontakter.
Med på företagarnas resa finns en engagerad rådgivare med lång erfarenhet av att vägleda unga företagare, ett brett kontaktnät och värdefulla tips.
– Efter varje rådgivarmöte är vi alltid fyllda av energi och uppe i varv. Det motiverar oss till att fortsätta i samma tempo!
Att inom företaget balansera fyra starka viljor tror de kan komma att bli en utmaning under det kommande UF-året. Men, då majoriteten av dem är vana lagspelare har de sett till att ta den faktorn i beaktning redan från starten.
– Vi har ingått ett partneravtal om hur vi ska lösa eventuella konflikter. Kommer vi inte överens har vi skrivit under på att hålla möten där vi reflekterar över allas ståndpunkter och är öppna för kompromisser. Ingen ska lämna mötet missnöjd!
För tjejerna bakom AquaOnTime är målen inför UF-året många. Från satsningar på tävlingar som bästa “bästa affärsplan” eller ”bästa säljare,” till att uppnå målen de själva satt upp.
– När det kommer till att skriva affärsplaner hoppas vi att två år på ekonomiprogrammet gett oss ett litet försprång. Samtidigt är det både lättare och roligare nu när vi faktiskt har ett riktigt företag att utgå ifrån. Ett av målen i affärsplanen är bland att vi ska sälja 500 flaskor!
Tjejerna beskriver UF-företagandet som ett välkommet alternativ till studier och fokus på betyg. Nu får de arbeta mot konkreta mål och har redan samlat på sig flera lärdomar. Framförallt har de fått med sig sig hur viktigt det är att ta egna initiativ och att våga be om hjälp.
– Det mesta går att lösa, men vi måste ligga på för att saker ska hända! UF-företagande är en perfekt möjlighet för oss unga att komma vidare, ta ansvar och öka förståelsen för vad som väntas av oss ute i arbetslivet!
UNG FÖRETAGSAMHET.UFEntreprenörskap