Sedan några veckor tillbaka har hamnkonflikten gått in i ett skarpt och låst läge i landets hamnar. Vi ser med stor oro på hur konflikten tagit fart och hur den nu sprider sig till alltmer och leder till en besvärlig situation med komplikationer för många av landets företag.
Den svenska industri som vi representerar är världsledande och oerhört beroende av väl fungerande hamnar i våra relationer med resten av världen. Vikten av att kunna distribuera våra svenska produkter till internationella kunder och importera viktiga insatsvaror kan inte nog betonas. Vi behöver Sveriges hamnar och de behöver oss.
Avbrottet i distributionskedjan ger självfallet praktiska och ekonomiska följdverkningar både för oss som koncerner och enskilda företag, och många industriföretag och underleverantörer lider just nu skada. Tvisten tenderar alltså att få stora konsekvenser för landets utrikeshandel, vilket är mycket bekymmersamt både på kort och lång sikt, och med ekonomiska följdverkningar finns det en överhängande risk att konflikten leder till att äventyra arbetstillfällen inom svensk industri.
Vi är därför mycket bekymrade och anser att det är förvånande och olämpligt att ta en konflikt inom ett område där det redan finns gällande avtal. Fredsplikten som då råder säkerställer företagens rättighet att bedriva verksamhet utan orimliga störningar. Därför behöver det låsta läget komma till en snabb lösning för att läget i hamnarna ska komma tillbaka till normalläge.
På riksdagens bord finns redan idag ett lagförslag om att förändra konfliktreglerna och förhindra stridsåtgärder inom områden som tidigare omfattas av kollektivavtal. Vi kan och bör inte vänta utan måste skyndsamt se till att införa lagen. Därmed kan risken för svåra följdverkningar avlägsnas för våra industrier och på så sätt trygga hela landets ekonomi och framtida utveckling.
Pär Emanuelsson,
VD Uddeholms AB
Lars Appelqvist,
VD Löfbergs AB