NYHET4 juni 2025

När klåfingrigheten hämmar den fria marknaden

Föreställ dig att du har hittat din drömbostad. Du har tittat på planritningar, fixat lånelöfte, vunnit budgivningen och börjat planera flytten. Men när du står redo att skriva på säger mäklarens chef plötsligt nej – inte för att du inte har råd, inte för att det är fel på ansökan, inte för att säljaren inte vill, utan för att personen ”inte tycker att du passar in i området”. Du får aldrig riktigt veta varför. Det är så det upplevs för många företagare som vill etablera sig i svenska kommuner – där godtyckliga beslut kan sätta punkt för år av förberedelser.

Carl Kling, näringspolitisk rådgivare Svenskt Näringsliv Västmanland.Foto: Stefan Tell

En studie från Konkurrensverket har visat att många kommuner försvårar för butiker att etablera sig, ofta med motiveringen att marknaden är mättad eller att nya aktörer skulle konkurrera ut befintliga butiker. Detta är märkliga resonemang med tanke på att konkurrens är en naturlig beståndsdel i en fri marknad och att över en miljon svenskar enligt Konkurrensverket saknar tillgång till lågprisalternativ. Huruvida det finns plats på marknaden för nya butiker bör rimligen konsumenterna avgöra – inte politikerna.

Samma studie visar att konkurrensen är fortsatt begränsad i flera kommuner. För många på mindre orter i glesbygdsområden är den närmaste butiken och den näst närmaste butiken en del av samma kedja, vilket innebär sämre valmöjligheter för konsumenterna.

Det är inte bara lågprisbutiker inom dagligvaruhandel som drabbas. Även företag inom andra branscher – som logistik, byggvaruhandel och tillverkning – har fått avslag utan tydlig motivering, trots goda etableringsplaner och lokal efterfrågan. Företag har försökt etablera sig, men mött motstånd från politiker och enskilda tjänstepersoner och med anledning av det avstått från att etablera sig. Inte sällan har motståndet grundat sig i högst personliga preferenser. Det finns därtill en uppsjö av exempel som illustrerar hur kommunala beslut och planeringsprinciper kan påverka möjligheten för etableringar av nya företag.

När kommunala planbeslut vilar mer på enskilda personers preferenser än på faktiska behov eller lagstadgade kriterier, undergrävs förutsättningarna för en sund konkurrens. Politiker och tjänstepersoner har inte till uppgift att bedöma vad marknaden efterfrågar – de ska skapa möjligheter för den att verka. Att öppna dörren, inte välja vilka som får kliva in.

Lokalt Företagsklimat
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist