I Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av det lokala företagsklimatet så ökar Surahammar sitt resultat kraftigt. Surahammars kommun landar på ett sammanfattande omdöme på 3,65 som gör att Surahammar är den kommun i Sverige som gör den näst största ökningen från föregående år i det sammanfattande omdömet. Det känns jättebra att vi börjar se fina resultat av vårt arbete, men vi är långt ifrån nöjda, menar Maria Granberg, näringslivschef i Surahammars kommun.
– Det här resultatet är ett jättebra underlag för fortsatt dialog med våra lokala företagare. Det ska bli roligt att fortsätta utveckla företagsklimatet och ett gott företagsklimat är verkligen något som vi skapar tillsammans. Vår målsättning är självklart att skapa goda möjligheter för befintliga företag att växa och må bra samtidigt som vi främjar för fler företag att starta verksamhet här i vår kommun.
Enligt enkätsvaren så menar företagarna i kommunen att dialogen mellan företagen och kommunens beslutsfattare blivit mycket bättre, samt att kommunens information mot företagen stärkts. Detta är någonting som Maria och hennes kollegor jobbat hårt med.
– Vi försöker alltid att utveckla våra kommunikationsvägar till företagarna i kommunen men vi upplever att våra månatliga företagsfrukostar och företagsbesök tillsammans med både politik och tjänstepersoner är de två absolut bästa sätten att hålla en tät kontakt med företagen i kommunen.
Maria är glad över resultatet, men är trots den fina utvecklingen långt ifrån nöjd.
– Det känns jättebra att vi börjar se fina resultat av vårt arbete, men vi är långt ifrån nöjda. Med förbättring kommer förväntningar och vi är inte klara här, utan vi vill mer. Vi vill prata med ännu fler företagare och öka förståelsen för företagarens vardag än mer så att företagarens perspektiv genomsyrar hela den kommunala organisationen. Efter att ha varit i kontakt med kommunen ska man som företagare känna att man blivit förstådd och fått service i världsklass.
Den senaste tiden har en stor del av fokuset för kommunen legat på att alla medarbetare som kommer i kontakt med företagare har en förståelse kring hur deras myndighetsutövning påverkar företagarnas uppfattning av företagsklimatet. Någonting som är helt avgörande, menar Maria.
– Kommunens service gentemot våra företag är en jätteviktig faktor för att stärka företagsklimatet, och det fina arbete som mina kollegor utför varje dag är grunden för ett gott samarbete mellan företagarna och kommunen. Ambitionen är att fortsätta utveckla vår service och tillgänglighet.
Kommunstyrelsens ordförande i Surahammar, Johanna Olofsson (M), tycker att det är glädjande att se resultat på det långsiktiga arbetet med att stärka relationerna med näringslivet i kommunen.
– Det är verkligen glädjande att se att företagen upplever att företagsklimatet blir bättre i Surahammar. Jag upplever att det skett attitydförändring för kommunen när jag är ute och träffar företagare. Nu ser vi fram emot att fortsätta träffa företagen för att höra hur politiken kan hjälpa företagarnas vardag att bli lite bättre även framöver.
Planen framåt består av att fortsätta den resa som nu har påbörjats. Kommunen ser det som ett maratonlopp, menar näringslivschefen Maria Granberg.
– Vi är som sagt inte nöjda här, utan vi ser arbetet med att stärka företagsklimatet som ett maratonlopp. Vi vill att fler företagare ska uppleva att relationen med kommunen är så bra den kan tänkas vara, och att man som företagare i vår kommun upplever att man blir sedd, hörd och uppskattad.
Undersökningen Lokalt företagsklimatLokalt Företagsklimat