I veckan har Svenskt Näringslivs populära Arbetsgivardagar haft turné i Västra Götaland. Under fem halvdagar har företagsledare, HR- och personalansvariga fått handfasta råd och tips på olika teman att ta med i sina verksamheter.
- Arbetsgivardagarna är utformade utifrån ämnen som efterfrågas av våra medlemsföretag. Tillsammans med våra experter får arbetsgivare och personalansvariga tillgång till kunskap och verktyg som är direkt applicerbara i företagens verksamheter. Dagen ger också möjlighet till att nätverka med andra medlemsföretag, säger Rudolf Antoni, regionchef i Västra Götaland.
Höstens Arbetsgivardagar i Västra Götaland har tagit plats i Strömstad, Vänersborg, Borås, Lidköping och Göteborg. Under en halvdag har Svenskt Näringslivs medlemsföretag fått lyssna på matnyttiga föreläsningar på olika teman:
Föreläsarna har varit experter från Teknikföretagen, Almega, Installatörsföretagen och Avtalat. Bland annat berättade Anna Holwaster, rådgivare på Teknikföretagen, om vilka skyldigheter och rättigheter arbetsgivare har när anställda använder droger på arbetsplatsen. Hon gav också sina bästa tips.
- Det gäller att arbeta förebyggande genom att exempelvis skriva en tydlig drogpolicy om vad som gäller på just ert företag. Andra sätt kan vara att se till att det finns skrivelser i antingen kollektiv- eller anställningsavtal om vad som gäller. På så vis kan ni alltid luta er mot det om det skulle uppstå en konflikt. Men det är också viktigt att noga tänka igenom vad som skrivs in i policyn, för det kommer ni sedan ha skyldighet att följa.
Ett bestående pass under samtliga träffar har varit information från Avtalat, som ägs gemensamt av Svenskt Näringsliv, LO och PTK. Syftet med Avtalat är att samla all information och vägledning om kollektivavtalad tjänstepension och försäkringar. Jenny Sundberg, pensions- och försäkringsspecialist på Avtalat gav flera konkreta råd i hur man som arbetsgivare navigerar i det nya regelverket för omställningsförsäkring, premier och rapportering till Fora och Collectum.
- Några användbara hjälpmedel är Avtalats kostnadsfria rådgivningstjänst, Avtalats checklistor där du som arbetsgivare får konkreta tips om hur du ska administrera dina anställdas tjänstepension och försäkringar samt Alectas internetkontor där det finns information om premier för tjänstemän.
På passen om arbetsbrist berättade experter på Almega om vad du som arbetsgivare bör tänka på vid en omorganisation eller driftsinskränkning. Vi gick också in på vilka regler som gäller och hur dessa kan hanteras praktiskt när en arbetsbristsituation blir aktuell.
Till våren återkommer vi med Arbetsgivardagarna på nya teman!
Text: Nils Elofsson
ArbetsgivardagenFöretagarfrågor