NYHET4 mars 2019

Handeln, bilen och staden

Under ett av Svenskt Näringslivs frukostevent var samtalsämnet vad som krävs för en levande stadskärna och vad bilen har för betydelse i sammanhanget. Samtalet fördes av en panel bestående av Henrik Ekelund, Svensk Handel, Martin Öberg, Universitetslektor Handelshögskolan i Göteborg, och Rickard Ljunggren, Fastighetsägarna.

En levande stadskärna är en förutsättning för en levande kommun och region. Enligt undersökningar av Svensk Handel anses bra utbud av butiker vara det mest önskvärda för en levande stadskärna, följt av kaféer och trevliga promenadstråk. Men för att driva besök till staden krävs tillgänglighet.

— Vad som avgör vart du reser för att göra dina inköp är tillgängligheten. Det är a och o när vi frågar runt, att det ska vara enkelt att göra sina inköp. Upplevelsen av tillgänglighet är dessutom minst lika viktig som den reella tillgängligheten. Går det ett rykte eller byggs upp en bild om att en stadskärna eller ett köpcentrum är svårt att nå så kommer människor att agera utefter det, menade Henrik Ekelund från Svensk Handel.

Martin Öberg, universitetslektor vid Handelshögskolan i Göteborg, lyfter fram samverkan som en viktig del i sammanhanget och menar på att ett problem i stadsutvecklingsprojekt ofta är att alla parter inte är fullt delaktiga. Dessutom menar Martin att diskussionen ofta tycks mynna ut i hur vi ska rädda staden, istället för att sträva efter den stad vi vill ha.

De tre är överens om att ökad tillgänglighet står högt upp på stadens ”att göra”-lista för att värna om handeln som en viktig del i den levande stadskärnan. Dessutom är det svårt att undgå transportbehovet dels logistiskt hur varor når fram till butikerna, men även för konsumenten att frakta hem sina inköp.

— Tidigare kända siffror kan tas som exempel, att borttagandet av 900 parkeringsplatser motsvarar två miljoner besökare varje år. Detta har direkt påverkan på handeln och nöjeslivet, menade Henrik Ekelund.

I denna fråga anses inte parkeringar vara ett mål utan snarare ett medel. En extra parkering till staden kommer sannolikt inte rädda en verksamhet, men att ta bort en parkering påverkar mer drastiskt än nyttan av att addera en extra.

Text: Jessica Johansson

HandelHandeln
Skriven avKristian Ryberg
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist