Den senaste tidens påståenden om att utomeuropeiska arbetskraftsinvandrare ofta saknar inkomst bygger på skakig vetenskaplig grund. Tyvärr redovisar inte myndigheterna och media det, konstaterar Amelie Berg, policyexpert kompetensförsörjning.
Företagens möjligheter att rekrytera medarbetare från tredje land är nödvändigt komplement till den inhemska och europeiska arbetskraften. Arbetskraftsinvandrare bidrar med viktig kompetens till stora delar av näringslivet och att det skapas fler jobb på svensk arbetsmarknad.
Sedan november 2023, när det höjda försörjningskravet infördes, har företagens möjlighet att rekrytera utländsk arbetskraft begränsats. I nästa steg, när regeringens förslag att höja lönegolvet till 100 procent av medianlönen blir verklighet, kommer kompetensförsörjningen för svenska företag avsevärt att försämras.
Rapporten Arbetskraftsinvandring till Sverige från tredjeland (Delmi 2024:6) som publicerades i september i år belyser ett antal lärdomar om arbetskraftsinvandringen till Sverige. Rapportens slutsatser är intressanta, men är likväl inga nyheter för den som följer frågan om arbetskraftsinvandring.
Metod och urval som forskarna använt som grund för analysen innehåller vissa osäkerhetsfaktorer.
Det resultat i rapporten som har väckt störst medialt intresse är uppgiften om att en femtedel av arbetskraftsinvandrarna saknade registrerade förvärvsinkomster efter invandringen till Sverige. Rubriker som ”Invandrande för jobb – saknar inkomster” och ”En femtedel saknar inkomster” syns allt oftare i nyhetsuppdateringar.
Men stämmer siffran verkligen? I rapporten påpekar författarna själva att de kan ha överskattat omfattningen av problemet med bristande förvärvsinkomster eftersom en del av studiepopulationen kan ha lämnat landet redan året efter invandringen till Sverige utan att de har registrerats som utvandrade av Skatteverket. Med hjälp av registerdata är det enligt författarna inte möjligt att avgöra om det är ett reellt problem att en femtedel av den aktuella studiepopulationen saknar förvärvsinkomster.
Det är därför högst centralt att myndigheter och media i samband med att resultatet om bristande förvärvsinkomster redovisas beskriver att metod och urval som forskarna använt som grund för analysen innehåller vissa osäkerhetsfaktorer.
För det första utgår analysen från nära tio år gamla data. Den senaste datan kommer från 2016. Mera aktuella data från Riksrevisionen (Systemet för återkallelse av arbetstillstånd, 2023) visar att andelen arbetskraftsinvandrare utan registrerad arbetsinkomst avsevärt har minskat över tid.
Ytterligare faktorer som påverkar resultatet är följande: