AI är inte så svårt som många tror. Det handlar bara om att bestämma sig och att kicka igång en lärprocess. ”Så komplicerat är det inte. AI är en teknik som vi ska använda oss av när vi tycker att det är lämpligt”, säger Anna Mossberg, Sverigechef på Silo AI.
Silo AI jobbar tvärs över många industrier och har sett AI användas till allt ifrån att upptäcka cancer till självkörande gruvmaskiner och att räkna laxar i olika vatten.
– Bara fantasin som sätter gränsen för vad den här tekniken kan användas till. Jag tror att det är ett paradigmskifte på riktigt, Anna Mossberg, Sverigechef för det finska AI-konsultbolaget Silo AI.
Under ett seminarium hos Svenskt Näringsliv, AI för ägare, styrelser och företagsledningar, förklarade hon att AI kommer att bli lika självklart och stort som internet och att det därför är viktigt som styrelse att ha en inställning till det, att säkra att företaget inte är underinvesterat och att veta vart man är på väg.
– Förutom strategisk innovation behövs det också opportunistisk innovation. Samarbeta med en startup eller en annan partner, eller dra igång ett mindre experiment internt – våga prova.
Eftersom AI skiljer sig från annan mjukvaruutveckling går det inte att i förväg bestämma exakt hur ett business-case ska bli. Den är till sin natur experimentell och då måste företaget vara redo att experimentera.
– Det är en process som börja med att lära, testa och prata om hur företaget ska jobba med AI – sedan lossnar det. När folk börjar förstå vad som är möjligt med AI ser de plötsligt på bolagets frågor och problemområden med helt nya glasögon – det är fantastiskt att se. Det brukar aldrig vara någon brist på idéer.
Medan vissa företag köper in kompetens och bygger upp en egen AI-avdelning börjar andra småskaligt. Och medan vissa vill använda AI som en teknik för att förbättra sina kärnprodukter vill andra effektivisera sina interna processer.
– Det kräver olika sätt att sätta upp det och att styra det, men jag tror alltid att det bästa är att utgå från ett affärsbehov. Vilket problem ska tekniken ska lösa? Oftast handlar det om att hitta en konkurrensfördel att tjäna pengar på eller att effektivisera och sänka kostnaderna.
Vissa tänker att AI är så svårt och undrar om de kan klara det och för att ta bort lite av hajpen kring AI kan det vara bra att genomföra någon form av utbildning för ledningen. Anna Mossberg påpekar att det är viktigt att inte överdriva hur svårt det är för en styrelse att få ett hum om AI.
Göran Lindsjö, senior AI-rådgivare till företagsledningar och politiker, konstaterar att många företag delegerar AI-frågan till en cio, it-chef eller en teknikchef av något slag som börjar lite försiktigt med att ta fram vad han kallar ”låtsastillämpningar”.
– Det går mycket bättre för företag som från början använder AI för att göra viktiga saker inom områden där företagsledningen är kunnig. Det gör att ledningen både kan jobba ner i organisationen och med sin styrelse på ett affärsmässigt sätt.
Under några år har det varit vanligt att skaffa en AI-strategi men nu behöver ledningen förstå att AI kommer att finnas överallt på företaget, och därmed påverkar alla strategier.
Eftersom det sällan är tekniken som hindrar utan snarare människors attityder, är föreningsledning en viktig faktor i sammanhanget, påpekar han.
– Det handlar om ledningens roll och förmåga att förstå möjligheter och konsekvenser, att koppla AI till företagets vision och att skapa förutsättningar för att kunna skala upp AI, men att också jobba med en lärandekultur.
För små och medelstora företag finns det många olika vägar att gå, enligt Göran Lindsjö. Allt ifrån att använda färdiga tillämpningar som finns inbäddade i affärssystem eller andra befintliga plattformar, till att ta in extern expertis eller jobba tillsammans med en kund som kommit långt inom AI.
– Man behöver inte kunna så mycket om tekniken men man behöver förstå de verktyg som finns för att göra bättre prognoser, analyser och optimeringar.
Artificiell intelligensArtificiell Intelligens