Bilar fastnade i vattenmassorna och trafiken stod stilla i timmar efter skyfallet på E45 i förra veckan. ”Sveriges stora underhållsskuld gör vår infrastruktur sårbar”, säger Nils Paul, expert på infrastruktur.
Omfattande köer med bilar som satt fast i timmar och fordon som fastnade i vattenmassorna blev resultatet när ett skyfall under söndagen förstörde en vägsträcka på E45 norr om Lilla Edet. En 14 kilometer lång sträcka mellan Lilla Edet och Trollhättan är nu avstängd på obestämd tid, och enligt uppgifter till GP kan det ta en vecka innan trafiken kan flyta på normalt igen.
Trafikverket rubricerade inledningsvis händelsen som ett jordskred, men gick under måndagen ut med att det var felaktigt och att det var skyfallet och vattenmängderna som låg bakom problemen. Det ska alltså handla om ett annat förlopp än vid jordskredet i Stenungsund, som resulterade i att en del av E6 fick hållas stängd i nästan ett år.
Så illa är det inte på E45, även om det har uppstått skador även den här gången. Trafikverkets uppger till bland andra TT att det inte går att få en exakt bild av skadornas omfattning förrän vattnet har runnit undan, men att myndigheten räknar med att delar av vägen har lossnat.
Att trafiken nu får ledas om påverkar både privatbilister och företag, konstaterar Nils Paul, expert på infrastruktur hos Svenskt Näringsliv.
– Än en gång drabbas företagens transporter när en viktig Europaväg stängs. För näringslivet är det nu viktigt med uppdaterad information om hur återställningsarbetet går och när Trafikverket bedömer att E45 kan öppnas igen, säger han till TN.
Trots att Lilla Edet bara ligger en halvtimmes bilväg från Stenungsund, och området kring Götaälvsdalen har visat sig vara skredkänsligt, har Trafikverket enligt P4 Göteborg inte gjort några kontroller av E45.
– Vi har inte haft några indikationer på att något skulle vara någon fara så vi har inte haft några kontroller innan det här. Det här skyfallet har vad jag förstår varit väldigt otroligt och otroligt plötsligt, säger Karin Hedemalm, tillförordnad presschef på Trafikverket till P4.
Men Nils Paul och Svenskt Näringsliv, som länge har påpekat vikten av att åtgärda underhållet på svenska vägar, menar att Trafikverket måste ta höjd för att klimatet förändras. I höst kommer Svenskt Näringsliv att släppa en ny rapport om klimatanpassning av vägar och järnvägar för att lyfta frågan om sårbarheten i systemet, berättar Nils Paul.
– Klimatförändringar gör att den typen av extremt väder blir allt vanligare. Därför är det viktigt att vi klimatanpassar infrastrukturen.
– Trafikverket behöver även ha koll på hur vägarna mår för att kunna förebygga framtida ras. Mer extremt väder som omfattande regn leder till större påfrestning på infrastruktur som vägar och järnvägar. Sveriges redan stora underhållsskuld som enligt Trafikverket är cirka 127 miljarder kronor gör vår infrastruktur sårbar för till exempel kraftiga skyfall och snabba temperaturförändringar.
Infrastrukturskulden