Flygskatt – skadlig och utan miljöeffekt
Det är illa att regeringen nu går vidare med den hårt kritiserade flygskatten. En flygskatt får starkt negativa effekter på konkurrenskraft och sysselsättning i ett stort och transportberoende land som Sverige, utan att få några miljöeffekter av betydelse.
En nationell flygskatt för resor inom Sverige och till/från EES-området ger ur ett globalt perspektiv ingen minskning av klimatutsläppen. Flyget inom EU/EES ingår sedan 2013 – tillsammans med industrin och energisektorn inom EU – i EUs handelssystem för utsläppsrätter.
En flygskatt skulle innebära kostnadsökningar för verksamhet i regioner som saknar realistiska alternativa transporter. Detta leder till försämrad konkurrenskraft för företag i dessa regioner och kan bl.a. få negativa effekter på sysselsättningen.
En flygskatt kan leda till försämrade kommunikationer för vissa regioner genom nedläggning av inrikesflyglinjer och regionala flygplatser på grund av bristande lönsamhet.
Flygskatten skall enligt förslaget tas ut på flyg som startar från en flygplats i Sverige. Detta innebär en drivkraft både för flygbolag och passagerare att flytta sin flygverksamhet till flygplatser utanför Sverige, och också att dra ner på antalet direktlinjer från Sverige.
En svensk flygskatt skulle innebära en skatt på avstånd i ett stort och transportberoende land som Sverige. Detta får negativa effekter för all verksamhet som drivs i flygberoende delar av landet.
SKRIVET AVTorbjörn Spector