Kemikalieskatten motverkar cirkulÀr ekonomi
Kemikalieskatten som tas ut pĂ„ elektronik och vitvaror Ă€r inte Ă€ndamĂ„lsenlig och bör avskaffas. Det har dock inte hindrat regeringen frĂ„n att gĂ„ i motsatt riktning och föreslĂ„ en höjning med över 30 procent redan frĂ„n 1 augusti i Ă„r â utan att ha gjort en ordentlig konsekvensanalys. Förslaget har precis varit ute pĂ„ remiss. Kritiken mot den föreslagna skattehöjningen frĂ„n remissinstanserna har varit omfattande och nĂ„gon höjning av skatten borde i vart fall inte komma ifrĂ„ga utan en grundlig utredning.
Redan nĂ€r kemikalieskatten infördes var mĂ„nga kritiska till skattens utformning. En skatt baserad pĂ„ vitvarors och andra elektroniska produkters vikt Ă€r inte ett effektivt sĂ€tt att minska förekomsten av de kemiska flamskyddsmedel regeringen sĂ€ger sig vilja fasa ut genom beskattningen. Mycket av den kritik som framfördes i samband med skattens införande har bekrĂ€ftats genom professor Runar BrĂ€nnlunds rapport âGreenwash? En analys av svenska miljöskatters effektivitetâ och Handelns utredningsinstituts (HUI) âUtvĂ€rdering av kemikalieskattenâ.
Kemikalieskattens utformning gör att den inte Ă€r en Ă€kta miljöskatt Ă€ven om den marknadsförs som en sĂ„dan. Skatten tas ut pĂ„ varans vikt och inte mĂ€ngden flamskyddsmedel, vilket gör att tyngre vitvaror belastas med det maximala skattebeloppet. Ăven om inga av de farliga flamskyddsmedlen anvĂ€nds sĂ„ lĂ€ggs kemikalieskatt pĂ„ produkten.
Ănnu mer absurt Ă€r att kemikalieskatten kan undvikas helt om man som konsument bestĂ€ller sina elektronikvaror genom e-handel frĂ„n utlandet. DĂ„ tas nĂ€mligen ingen kemikalieskatt ut, vilket missgynnar svensk elektronikhandel, nĂ„got HUI ocksĂ„ visat. I förlĂ€ngningen drabbas svensk ekonomi och sysselsĂ€ttning â utan att förekomsten av flamskyddsmedlen nödvĂ€ndigtvis minskar.
Att kemikalieskatten, som funnit i ett och halvt Är, skapat problem för handeln Àr uppenbart och dÀrför Àr det rimligt att en grundlig analys görs innan nÄgra nya skattehöjningar genomförs. Flera av remissinstanserna, dÀribland NaturvÄrdsverket, efterlyser en utvÀrdering av skatten.
En konsekvens av kemikalieskatten som mÄste utredas Àr dess pÄverkan pÄ den cirkulÀra ekonomin. I praktiken dubbelbeskattas begagnade elektroniska produkter i flera fall. Företaget Inrego, som arbetar med ÄteranvÀndning och försÀljning av begagnad elektronik, beskriver i sitt remissvar hur normal handel med begagnad elektronik leder till att varorna dubbelbeskattas.
Att kemikalieskatten kan tas ut flera gÄnger under livscykeln Àr knappast förenligt med en god resurshushÄllning. Eftersom kemikalieskatten Àr en skatt pÄ vikt blir beskattningen av begagnad elektronik, som tappat mycket av sitt nyprisvÀrde, oproportionerlig jÀmfört med nya elektronikprodukter dÀr skatten utgör en mindre andel av priset. Skatten gör priset pÄ tunga produkter, som begagnade skÀrmar, nÀstan dubbelt sÄ högt, vilket gör dem i princip osÀljbara och fÀrdiga för Ätervinning. Kemikalieskatten bidrar sÄledes till att förkorta elektronikprodukters livslÀngd helt i onödan och Àr dÀrför inte ett styrmedel som stÀller om samhÀllet i mer miljövÀnlig riktning.
Att dubbelbeskatta begagnad elektronik, vilket dessutom medför höga administrationskostnader för företagen, Àr helt fel signal och visar med all tydlighet att kemikalieskatten inte Àr nÄgon miljöskatt utan en fiskal skatt i gröna klÀder, som aldrig borde ha införts. Om mÄlsÀttningen Àr att minska förekomsten av farliga kemikalier mÄste ÀndamÄlsenliga ÄtgÀrder vidtas, sÄsom förbud, och dÄ helst inom ramen för de arbete som redan pÄgÄr i EU. PÄ sÄ sÀtt missgynnas inte svenska företag och konsumenter.
Denna artikel har tidigare publicerats pÄ Altinget.
SKRIVET AVRobert Lönn