Hemgjorda glas av återvunna glasflaskor, disktrasor med en QR-kod som genererar kundundersökningar och en podcast som ska höja tjejers självkänsla var bara några av de kreativa idéer som UF-företagen visade upp på mässan i Blekinge den 15–16 mars.
Inne på Blekinge Convention Center andas det sällan så mycket innovation och entreprenörskap som under dessa två dagar när den årliga UF-mässan med tillhörande tävling slår upp portarna. Kreativa elever och lärare har förberett mässgolvet för alla nyfikna besökare. I samband med mässan genomförs tävlingar i olika kategorier som presenteras nedan på sidan. I juryn för tävlingarna under dagen sitter personer som representerar Blekinges näringsliv, privat och offentlig sektor. UF-elever från hela länet har skickat in tävlingsbidrag och efter en granskning presenteras ett antal finalister per kategori som tävlar om att få presentera sitt län på SM i Ung Företagsamhet.
– Det är så fantastiskt roligt att följa elevernas utveckling under UF-året – de får med sig så många erfarenheter och växer som individer. Vare sig de blir företagare eller ej i framtiden kommer de ha nytta av det de får lära sig under året som unga entreprenörer. Det har varit speciellt roligt i år när vi åter ha kunnat erbjuda en mässa och eleverna har fått möjlighet att knyta kontakter, möta kunder och näringslivet i regionen. Nu ser vi fram emot att följa några av våra UF-företagare på SM i Ung Företagsamhet, säger Jennifer Stenfeldt, regionchef Ung företagsamhet Blekinge Bromölla.
Hur kom nu på er affärsidé?
– Vi lade tidigt grunden för vårt företag. Vi ville lösa ett problem. I samband med uppstarten av UF-året tog vi kontakt med olika företagare. Vi frågade om något behöver bli bättre i deras bransch, varav många påpekade just kundnöjdhetsundersökningar. Vi började analysera problemen med dagens kundnöjdhetsundersökningar, vilket senare blev vår affärsidé. Quick Response UF fokuserar på företagsutveckling genom innovativa kundnöjdhetsundersökningar. Den ledande idén till produkten att erbjuda moderna, kreativa och effektiva lösningar.
Hur ser ni på att fortsätta driva företag i framtiden?
– Redan innan vi startade Quick Response UF har vi haft ambitioner för att driva företag i framtiden. Dessa ambitioner har i samband med UF-året ökat.
Vad skulle ni säga till andra elever som funderar på att starta UF?
– Att driva UF-företag är väldigt lärorikt och en otrolig möjlighet. Det man lär sig är mycket användbart i framtiden, samtidigt är det väldigt intressant. På grund av detta vill vi säga till er som funderar på att starta UF att göra det. Det kan krävas mycket tid och energi, men det är det värt. Ett råd är även at redan innan UF-året börja lägga en grund för vad ert företag ska göra och vilka ni ska rikta er till.
Hur kom ni på er affärsidé?
– Tidigt i utvecklingen av vår affärsidé var vi överens om att vi ville göra skillnad. Vi hittade då i sökandet av samhällsproblem en artikel som skrev att omkring 80 000 ton bröd varje år slängs i butiker, hem och i bagerier. Att hitta en av flera lösningar till detta problem blev då vårt mission. Vi testade länge att göra olika typer av produkter av överblivet bröd innan vi kom på vår affärsidé som blev att producera och sälja hållbara brödchips!
Hur ser ni på att fortsätta driva företag i framtiden?
– Att driva ett UF företag har verkligen gett oss mycket kunskaper men inte minst insikter om hur roligt och kreativt det är att vara entreprenör, men självklart även hur mycket hårt arbete som ligger bakom det. Vi har också fått med kunskaper om marknadsföring, försäljning och bokföring som vi kommer ta med oss i vårt framtida arbetsliv. Att vi har den kunskapen vi har, kommer vara till stor nytta och öka chanserna att vi kan bli framgångsrika entreprenörer i framtiden. Vi kommer tyvärr inte fortsätta driva vårt nuvarande UF-företag efter studenten, även om det hade varit väldigt kul.
Vad skulle ni säga till andra elever som funderar på att starta UF?
– Till andra elever som funderar på att starta ett UF-företag skulle vårt råd vara att ta chansen. Att driva ett UF-företag ger nyttiga kunskaper och erfarenheter hela livet och trots att det tar mycket tid så är det värt det. Dessutom är det en väldigt praktisk kurs som ger dig erfarenhet och ger dig en unik möjlighet att tjäna pengar. Det är också en unik chans att få lära sig otroligt mycket kring företagande, ekonomi och ledarskap på ett roligt och lärorikt sätt. Lärandet sker praktiskt under året när du som UF-företagare ställs inför utmaningar och möjligheter. Saker du lär dig det året kan vara något du aldrig annars hade kommit i kontakt med och öppnar så otroligt många dörrar och gör att man utvecklas otroligt mycket som person.
Årets UF-företag (Sparbanken i Karlshamn) - BREIPS UF -Aspero Idrottsgymnasium
Årets Vara (Albinsson&Sjöberg) - BREIPS UF – Aspero Idrottsgymnasium
Årets Tjänst (Nyföretagarcentrum) - PRESENT UF – af Chapman gymnasiet
Årets Hantverk (Företagarna) - FONDU UF - Vägga Gymnasium
Årets Socialt hållbara UF-företag (Companion) - TA SNACKET UF – Aspero Idrottsgymnasium
Årets Ekologiskt hållbara UF-företag (Stora Enso) - VSTRAW UF – af Chapmangymnasiet
Årets Innovation (Svenskt Näringsliv) - QUICK RESPONSE UF - Vägga Gymnasium
Årets Säljare (Areff Systems) - SOPHIA STACHE - af Chapman Gymnasiet
Årets UF-skola (Region Blekinge) - ASPERO IDROTTSGYMNASIUM
Årets UF-lärare (Ung Företagsamhet) - PETER MATTSSON – Gymnasieskolan Knut Hahn
Årets monter (ABRI) - BOKENS VÄRLD UF – Gymnasieskolan Knut Hahn
Årets pitch (Swedbank) – BAKE UF - Furulundskolan
Årets Logotyp (Rudvi Bil) Mountaineer UF – Gymnasieskolan Knut Hahn
Årets Affärsplan (Nordea) Karlskrona Trasan UF – af Chapman gymnasiet
Årets Reklamfilm (Great Mindset) JK Energi UF - Furulundskolan
Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation och är en del av den globala organisationen Junior Achievement. Sedan 1980 har de utbildat gymnasieelever i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande. Ung Företagsamhet ger barn och ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap.
Erfarenhet från eget företagande stärker individens ställning på arbetsmarknaden. Elever som driver UF-företag får en högre medelinkomst, blir chefer i större utsträckning och har en bättre etablering på arbetsmarknaden än andra. Svenskt Näringslivs medlemsföretag har tydligt visat att detta är eftersträvansvärt när de anställer.