NYHET24 januari 2019

Framtiden i handeln

Möjligheten att handla via internet har skapat stora förändringar inom den svenska handeln. Samtidigt utökas konkurrensen eftersom svenska företag nu konkurrerar med internationella jättar som Amazon. ”Men det har även skapat en möjlighet för svenska företag att nå en global marknad”, säger Henrik Ekelund, näringspolitisk expert på Svensk Handel.

Foto: Dennis Lindbom

Handeln är en given aktör för en introduktion av unga på arbetsmarknaden och även handeln behöver arbetskraft. Många får sitt första jobb inom branschen och är en viktig väg in på arbetsmarknaden. Men det är minst lika viktigt att handeln är en bransch där man väljer att stanna under längre tid.

– Halland är en region som verkligen präglas av handel och det är den största branschen i regionen där många ungdomar får sitt första arbete. Självklart är Gekås en viktig aktör som stor arbetsgivare och som också bidrar till utvecklingen av handeln, säger Henrik Ekelund, näringspolitisk expert på Svensk Handel

Utvecklingen och strukturomvandlingen blir extra tydlig inom handeln. Det började med att man handlade i lanthandeln av en butiksägare som packade dina varor åt dig och gick sedan över till självbetjäning. Idag är vi inne i den digitala eran, vilket har inneburit stora förändringar för handeln. En av de mest framstående förändringarna som skett är att konkurrensen har breddats i och med e-handelns oändliga gränser.

– Med digitaliseringen och e-handelns snabba framfart har konkurrensen blivit global. Företag kan uppleva att konkurrensen har blivit för stor, men man borde snarare se det som att det finns 6 miljarder potentiella kunder världen över, menar Henrik Ekelund.

Idag förväntas det också andra saker från en säljare än vad det gjorde förr. Då var det viktigast att man hade förmågan att sälja, nu är det lika viktigt att du har kunskap och ett intresse för det som du säljer. Något som dock inte har förändrats är vikten av god service.

– Varje år anställer vi 900 personer inför sommaren och många av dem är ungdomar. Därför kräver vi inte att de ska ha någon särskild kompetens, det är deras personlighet som är viktig för oss. Vi har ett tajt samarbete med närliggande skolor. Vi brukar åka ut till skolor för att informera om vår verksamhet och vi brukar även bjuda in till informationsträffar på Gekås. Dessutom medverkar vi mer än gärna på jobbmässor som hålls ute i skolorna, berättar Kattis Abrahamsson, HR-chef på Gekås.

Trots ett gott samarbete med skolorna upplever de svårigheter med att rekrytera ungdomar till sommarjobb, jämfört med tidigare år.

– Vi måste bli bättre med att marknadsföra vår rekrytering. Dessutom behöver vi göra den så smidigt som möjligt och automatisera delar av den för att inte förlora potentiella medarbetare på grund av att vi har en för lång rekryteringsprocess, avslutar Kattis Abrahamsson.

jobbskaparnaArbetsgivarfrågorKonkurrensHandeln
Skriven avCharlotte Schéle
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist