NYHET9 december 2024

Vi behöver starka krafter som kan verka för vår bransch

Jonas Karlén är vd på Hotel Tylösand. De drabbades hårt av pandemin och företaget gjorde en störtdykning 2020, men har lyckats vända trenden och omsätter nu mer än före pandemin. En svag krona i kombination med kreativitet och villigheten att jobba hårt har varit avgörande, enligt Karlén.

Foto: Hotel Tylösand

– En svag krona ger stora möjligheter för oss på den danska marknaden. Vi var snabba med att styra om och lade en stor del av vår marknadsbudget där: danska hemsidor, sociala medier, annonsering, sökoptimering, influencers. Det har gjort att vi fått hit fler privata gäster som sen kan bli till konferenser eller vice versa.

Jonas Karlén, vd på Hotel Tylösand.
Foto: Hotel Tylösand

Idag har Hotel Tylösand 230 rum, 30 konferenslokaler, fyra restarunger och en stor spaavdelning. Utöver det har de till ytan ett av Sveriges största konstgalleri: var man än går i huset ser man konst och foton. Konstgalleriet drivs som ett eget bolag och är öppet för både gäster på hotellet och besökare som vill gå en konstrunda, antingen tillsammans med en guide eller på egen hand. Dessutom har de en permanent bilutställning med delar av Per och Åsa Gessles unika bilsamling av framför allt Ferraribilar.

– Att öka omsättningen utan att höja priser 2025 är en utmaning som kräver kreativitet. Vi ser möjligheter i att hitta merförsäljning genom nya arbetssätt och att vara innovativa när vi skapar hotell- och konferenspaket.

Utmaning att klara lågsäsong

Företaget har idag 230 anställda och ytterligare 70 timanställda året om. I somras var de som mest 580 personer som jobbade.

– Vi har växt mycket de senaste åren och en stor utmaning är våra lågmånader. Om vi hamnar i för djupa dalar kostar det mycket pengar väldigt snabbt – det krävs mycket att sysselsätta 300 medarbetare, säger Jonas Karlén och fortsätter:

– Lägre tillväxt i företagen i samhället är också en utmaning: man drar ner på kickoff och liknande. Den allmänna oron i världen påverkar också oss, inte minst för att det påverkar resandet.

Svenskt Näringsliv och Visita ger en viktig röst

Med en bransch som står inför många utmaningar som det är, är Karlén kritisk till att man från regeringens håll gör det onödigt krångligt för branschen. Det riskerar att bromsa utvecklingen.

– Underlätta hanteringen kring lagar; alkohollagar, danstillstånd, väskförbud. Det tar mycket tid för oss. För de mindre företagen är det små marginaler och man behöver jobba mycket operativt för att få det att fungera. Allt som underlättar att driva verksamheten är viktigt.

Hotel Tylösand är medlemmar i Svenskt Näringsliv och Visita, besöksnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation, och Karlén är mycket positiv till den röst de får genom dem.

– Svenskt Näringsliv och Visita kan driva tunga frågor å våra vägnar. De rapporter och analyser som tas fram är också viktiga. Många företag, likt oss, är små och då behöver vi starka krafter som driver frågor som påverkar oss.

Text: Magdalena Carlén

MedlemskapRegelkrångelREGELFÖRENKLING.
Skriven avAnna Sundin
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist