Arbetslösheten bland utrikes födda fortsätter att stiga, och låg i augusti på 22 procent. Fack och arbetsgivare förhandlar just nu för att bryta den allt mer akuta situationen. Björn Jonzon driver hotell och konferens och vill anställa nyanlända– men hindras av regelkrångel och höga ingångslöner.
Arbetslösheten bland inrikes födda ligger på den lägsta nivån sedan finanskrisen 2008, nämligen fyra procent. Det samtidigt som arbetslösheten fortsätter att stiga bland utrikes födda, enligt Arbetsförmedlingens statistik. I slutet av augusti var arbetslöshetsnivån för utrikes födda 22 procent.
Att trenden måste brytas är de flesta överens om. Att få nyanlända och personer med låga kvalifikationer i jobb är en av landets största utmaningar just nu.
Sedan ett par veckor tillbaka pågår förhandlingar mellan fack och arbetsgivare för att hitta lösningar på branschnivå. Och parterna andas optimism. Förhoppningen är att lösningar är på plats innan årsskiftet, berättade Anders Weihe, förhandlingsledare för branschorganisationerna på arbetsgivarsidan, nyligen för Arbetsmarknadsnytt.
Björn Jonzon, som driver Stora Brännbo hotell och konferens i Sigtuna, är en av dem som hoppas på parterna. Han tror att många arbetsgivare skulle vilja anställa fler nyanlända om det var enklare och förknippat med lägre kostnader än i dag. Såväl ingångslönen som arbetsgivaravgiften borde se över, menar han.
– Det finns hur mycket arbetskraftsbehov som helst. Men en del saker måste vara i ordning för att de ska kunna komma till oss. Det måste vara enkelt att anställa och kostnadsnivån måste ligga på en rimlig nivå, en ganska låg nivå. Ofta saknar personerna erfarenhet, så ingångslönen ligger för högt. I dag finns det många olika stödsystem för anställningar, men vi företagare hinner aldrig sätta oss in i de där systemen, säger han.
Så lite administration som möjligt ska hamna på arbetsgivaren och stödsystemen borde riktas direkt till de anställda, och inte via arbetsgivaren, anser Björn Jonzon. Med en sådan modell, i kombination med lägre lönekostnader, skulle Stora Brännbo kunna rekrytera fler.
– Vi skulle kunna anställa tio personer till som har viktiga arbetsuppgifter. Det finns många arbetsuppgifter på ett litet enkelt konferenshotell som vårt, det är faktiskt så. Men som sagt, vi har inte pengar till det i dag, säger han.
Enligt Björn Jonzon underlättas arbetet på Stora Brännbo om de anställda kan språket, inte minst av säkerhetsmässiga skäl. Parterna får därför gärna förhandla fram en anställningsform där svenska för invandrare, sfi, ryms inom systemet, menar han.
– Men det går inte om personerna behöver åka långt härifrån för att gå utbildningen, utan den måste i så fall finnas i närheten. Det är viktigt att de vi anställer i huvudsak är på arbetsplatsen, och lär sig på jobbet, säger han.
Enkla jobbArbetsgivarfrågor