Natten till den 6 mars kommer Hamnarbetarförbundet av allt att döma att gå ut i full strejk. Nästan alla svenska hamnar kommer att beröras av strejken, vilket i sin tur påverkar det svenska näringslivet.
Tarik Belqaid är pressekreterare på dagligvarukedjan Coop. Han berättar att en stor del av deras varor kommer in till Sverige via Helsingborgs hamn, en av de mest drabbade hamnarna. Därför ser Coop nu över hur företaget kan använda sig av andra transportmedel i Sverige, men också hur hamnar utomlands kan komma till nytta.
– Vi kollar på hur man kan få båtarna att stanna vid andra länder. Men det kräver arbete att göra om rutter, säger Tarik Belqaid.
Livsmedel förväntas vara bland det som drabbas tidigast i samband med hamnstrejken. Flera medier rapporterar att bananer kan bli den vara som påverkas först. Tarik Belqaid bekräftar att just frukter – som transporteras via hamnar – är i farozonen.
– Varor som kan påverkas är oliver, olivolja, tomater, bönor och viss frukt och grönt, säger han.
Tarik Belqaid säger att det är svårt att förbereda sig inför strejken – det beror också på hur stor den blir, poängterar han. Coop är inte påverkat just i dag, men företaget kommer att analysera läget ”dag för dag” framöver och anpassa sig utifrån det.
– Det handlar om att säkerställa varuflödet, säger han.
Volvo Cars riskerar också att drabbas hårt av hamnstrejken. Till TT säger bolagets vd Håkan Samuelsson att om det blir en strejk ”stannar verksamheten i princip” då ungefär två tredjedelar av de Volvobilar som tillverkas i Sverige transporteras ut via Göteborgs hamn.
Stefan Elfström, talesperson för Volvo Cars, är mer reserverad men påpekar också att det är ett ”oroligt läge” och inte bara för Volvo Cars utan för industrin i stort.
– Det är bekymmersamt. Vi hoppas på en konstruktiv lösning mellan parterna, säger han.
Om en strejk bryter ut kommer importen av produktionsmaterial till Volvobilar samt exporten av färdiga bilar att påverkas.
– Vi får kika och fundera på olika scenarier nu. Läget är oroande men vi vill inte spekulera i vad som ska komma. Vi får vänta och se.
Robert Gustafsson, kommunikationschef på stålföretaget Uddeholm, berättar att inom EU görs alla företagets transporter redan i dag via lastbilar men att transporter till USA och Asien kommer att påverkas i stor omfattning i samband med en hamnstrejk.
– Till Kina skulle vi kunna använda oss av mer tågtransporter. Men då vi är extremt beroende av att kunna transportera via hamnar för att nå till USA och Asien så kommer vi att söka oss till andra hamnar där det fungerar, utanför Sverige, säger han och fortsätter:
– Vi måste fortsätta att leverera. Våra kunder bryr sig inte om den här hamnstrejken – på samma sätt som en tågstrejk i Tyskland inte spelar någon roll för svenska kunder så accepterar inte våra kinesiska kunder att våra transporter inte kommer fram i tid på grund av en hamnstrejk.
För Uddeholms del uppstår framför allt två problem om en hamnstrejk bryter ut. Dels påverkar den direkt då det blir svårare för dem att leverera varor till sina kunder.
– Sedan handlar det även om förtroende. Vi får det svårare att lita på att det fungerar i svenska hamnar. Vi är beroende av att våra transportvägar fungerar och vi hoppas verkligen att en lösning kan nås innan en full strejk bryter ut, säger han.
Även på Löfbergs i Karlstad pågår förberedelserna. I normalläget transporteras kaffe från 20 ursprungsländer till större europeiska hamnar i bland annat Hamburg och Rotterdam, till Göteborgs hamn för att sedan föras med tåg direkt från hamnen raka vägen in i kafferosteriet i Karlstad. Men det kommer sannolikt inte att fungera om strejken bryter ut.
– I och med den kommande strejken kan vi tvingas hitta nya vägar. Vi kan tvingas frakta via lastbil från Hamburg, vilket ger väldigt negativa effekter. Förutom att det tar tid, ger merarbete och blir dyrare kommer det att leda till mycket mer utsläpp, säger Lars Appelqvist, vd på Löfbergs.
Han betonar även hur viktigt det är att lagförslaget att förändra konfliktreglerna och förhindra stridsåtgärder inom områden som tidigare omfattas av kollektivavtal, blir verklighet så snart som möjligt.
– Vi ser med stor oro på hur konflikten utvecklas. Den skadar både oss och många av landets företag. Vi vill köra våra transporter via båt men om vi inte kan lita på att det fungerar i de svenska hamnarna kan det bli besvärligt, säger Lars Appelqvist.
KonfliktreglernaKonflikten i Göteborgs hamn