Systemet med att låta fristående leverantörer matcha de arbetssökande mot jobb får kritik i en utvärdering. Men kritiken borde i stället riktas mot Arbetsförmedlingen. ”Arbetsförmedlingen har ett viktigt uppdrag i att kontrollera kvaliteten i insatserna”, säger Patrik Karlsson, expert på kompetensförsörjning.
– Det är bra att Arbetsförmedlingens insatser utvärderas så att effektiviteten i arbetsmarknadspolitiken kan stärkas, men IFAU:s utvärdering visar inte hela bilden.
Det säger Patrik Karlsson, expert på kompetensförsörjning, i en kommentar till den utvärdering av matchningstjänsterna på arbetsmarknaden som IFAU, Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, har publicerat i dagarna. Den har analyserat KROM, eller Rusta och Matcha, satsningen på att låta privata aktörer ta en del av ansvaret för att rusta och matcha arbetslösa inför inträdet på arbetsmarknaden och därigenom vara ett komplement till Arbetsförmedlingen. KROM är en del i omgörningen av Arbetsförmedlingen för att öka kvaliteten och kostnadseffektiviteten i arbetet på att ge fler människor en möjlighet att komma ut på arbetsmarknaden.
– Att låta privata aktörer sköta matchningen medan Arbetsförmedlingen fokuserar på sin roll som myndighet, är något som Svenskt Näringsliv har drivit på länge. En kostnadseffektiv arbetsförmedling minskar statens utgifter, vilket är särskilt viktigt eftersom det är företagen som via arbetsgivaravgifterna finansierar arbetsmarknadspolitiken, säger Patrik Karlsson.
Utvärderingen från IFAU menar att kostnadseffektiviteten inte har uppnåtts, de privata aktörerna har inte lyckats matcha fler arbetssökande till etablerat sig på arbetsmarknaden. Det är en slutsats som Jessica Forss Katz, näringspolitisk expert på Kompetensföretagen, ifrågasätter.
– Matchningsföretagen har fått ut fyra av tio arbetssökande i egen försörjning, i vissa fall fler än så. Det ska jämföras med det mål som arbetsmarknadspolitiken och Arbetsförmedlingen sätter – att var femte arbetssökande ska matchas rätt. De fristående aktörerna överträffar alltså de målen, säger hon.
Trots det faller antalet arbetslösa som anvisas till Rusta och Matcha. Bara sedan årsskiftet har de minskat från 59 000 till 46 000 enligt siffror från Kompetensföretagen. Däremot växer gruppen leverantörer som ska arbeta med matchningen och är nu uppe i 650 företag, inklusive underleverantörer som tillsammans har cirka 1 300 avtal med Arbetsförmedlingen. Det skapar en allt mer oöverblickbar marknad vilket är ett tydligt problem.
– Arbetsförmedlingen har ett viktigt uppdrag i att kontrollera kvaliteten i insatserna som tillhandahålls av de fristående leverantörerna. Det försvåras när det är så många leverantörer, säger Patrik Karlsson.
Utvärderingen visar också att det är stor skillnad på hur leverantörerna har lyckats att matcha människor till en plats på arbetsmarknaden, från 2 procent till 56 procent. De många underpresterande leverantörerna drar alltså ner snittet och ger ett missvisande resultat i rapporten, menar Jessica Forss Katz.
– En del av leverantörerna har mycket låga resultat, vilket inte är kostnadseffektivt och i stället driver upp kostnaderna för hela Rusta och Matcha. Det är något som vi har påpekat flera gånger men som inte har problematiserats hos Arbetsförmedlingen och som nu visar sig i utvärderingen, säger hon.
Arbetsförmedlingen