NYHET10 december 2024

Rapport: Så kan Rusta- och matcha bli en jobbmotor

En ny rapport analyserar bristerna i Arbetsförmedlingens program Rusta- och matcha som ska hjälpa arbetslösa få ett jobb. ”För att det ska fungera bättre behöver antalet leverantörer minska och Arbetsförmedlingen behöver vara aktiv i sin styrning”, säger Patrik Karlsson, policyexpert för kompetensförsörjning.

Patrik Karlsson, policyexpert för kompetensförsörjning.Foto: Johan Nilsson/TT, Pressbild

Arbetsförmedlingen hanterade länge matchning av arbetssökande till jobb, men effektiviteten var bristfällig och arbetsgivare valde ofta andra rekryteringskanaler. För några år sedan reformerades myndigheten och introducerade tjänsten ”Rusta och matcha”, där privata aktörer sköter matchningen medan Arbetsförmedlingen fokuserar på sin myndighetsroll.

Tjänsten riktar sig främst till personer långt från arbetsmarknaden och har idag cirka 650 leverantörer.

På ett seminarium nyligen presenterade Björn Elmqvist, analytiker och grundare av Werket, en rapport skriven för Svenskt Näringsliv som visar att Arbetsförmedlingen har misslyckats med kvalitetsstyrningen av de företag som levererar tjänster till ”Rusta och matcha”.

Ojämn kvalitet

Björn Elmqvist konstaterar att det stora antalet leverantörer försvårar kontrollen och skapar en fragmenterad marknad med ojämn kvalitet. Detta har lett till sämre resultat för deltagarna i matchningstjänsterna.

Patrik Karlsson, policyexpert för kompetensförsörjning, menar att inträdeskraven för leverantörer är för låga, och mekanismer för att utesluta lågpresterande aktörer saknats.

– För att det ska fungera bättre behöver antalet leverantörer minska och Arbetsförmedlingen behöver vara aktiv i sin styrning. Man måste balansera antalet leverantörer i olika geografiska områden utifrån antalet arbetslösa, sa han.

Risken med för många leverantörer är att det blir svårt att få det att fungera ekonomiskt för aktörerna, enligt Patrik Karlsson.

– Det betyder att man får för få arbetslösa personer anvisade till sig. Det riskerar att slå ut de seriösa aktörerna som har investerat i personal och kompetens och att mindre kvalificerade aktörer blir kvar.

Betygssystem

Martin Kruse, direktör för Inköp och Marknad på Arbetsförmedlingen, kunde berätta att myndigheten nu skärper kraven.

– Vi kommer att skärpa avtalen med de olika leverantörerna. Det innebär bland annat att det ska bli lättare att utesluta de aktörer som presterar för dåligt.

På så sätt hoppas Arbetsförmedlingen få upp resultaten och effektiviteten.

– Kan vi få bort underpresterare och ha kvar de som levererar så blir systemet mer effektivt och vi spar resurser, sa Martin Kruse.

Han kunde också berätta att leverantörerna av ”Rusta och matcha”-tjänster nu ska betygsättas.

– Det kommer att påbörjas under första kvartalet nästa år och är en tjänst för de som ska välja leverantör.

Patrik Karlsson välkomnar det initiativet.

– Med färre leverantörer och med högre kvalitet så kommer fler att kunna få jobb.

Ny matchningstjänst

Från och med våren 2024 erbjuder Arbetsförmedlingen en ny matchningstjänst i egen regi. Den riktas mot arbetssökande som har varit arbetslösa längre än 24 månader och ska skapa ett förstärkt stöd för att sammanföra långtidsarbetslösa med arbetsgivare, berättade Tove Elvelid, direktör på Arbetsförmedlingen.

– Det är en ganska stor målgrupp. Av de ungefär 270 000 inskrivna på Arbetsförmedlingen idag, är 80 000 registrerade som arbetssökande i 24 månader eller längre. Det nya ramverket är riktat mot den gruppen.

Patrik Karlsson uttrycker en viss oro för den utvecklingen.

– När Arbetsförmedlingen nu bygger upp en organisation så blir jag lite orolig för att pendeln svänger tillbaka och att mer ska göras i AF: s regi, vilket vi inte tycker är bra, sa han.

Arbetsförmedlingens roll

Sophia Metelius, statssekreterare på Arbetsmarknadsdepartementet, anser att det är bra med en diskussion om Arbetsförmedlingens roll. Kanske ska inte Arbetsförmedlingen vara den stora aktör som ska hitta rätt kompetens åt alla företag, menar hon.

– Jag vet att många lyfter fram att Arbetsförmedlingen inte kan bidra till att hitta rätt kompetens. Men Arbetsförmedlingen kanske gör ett bättre jobb med att hjälpa de som står allra längst från arbetsmarknaden som till exempel de långtidsarbetslösa. Att få den gruppen i arbete tycker vi är den viktigaste frågan just nu, sa hon.

Att Arbetsförmedlingen nu ser över leverantörssystemet till ”Rusta och matcha” menar Sophia Metelius är nödvändigt.

– Som med alla stora reformer behöver man skruva lite på dem. Det är så klart bra att Arbetsförmedlingen blir tuffare och utesluter de leverantörer som inte levererar. Man kan också bättre kontrollera att systemen inte utnyttjas på det sättet.

ArbetsförmedlingenMatchning
Skriven avMartin Berg
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist