För snart tre år sedan tog Amanda Mattsson och Lova Svensson studenten från Thoren Business School. Nu är de i full färd med expansionen av sitt bolag Period Pack AB som de drog i gång som ett UF-företag under gymnasietiden.
– Vi hade en riktigt bra tid på gymnasiet och Ung Företagsamhet gav oss chansen att testa vårt entreprenörskap. Vi hade förmodligen inte startat företag redan nu om vi inte fått chansen att prova genom UF, berättar Amanda Mattsson, VD och försäljningschef.
– Det bästa med UF var att vi insåg att det var detta vi ville. UF visade att det fanns en möjlighet, en annan väg att gå, tillägger Lova Svensson, vice vd och ekonomichef.
Som så många andra företag och affärsidéer uppstod Period Pack ur ett vardagsproblem som behövde en lösning. Under hockeymatch var det svårt att få tag i tamponger och funderingen uppstod – varför finns inte det på toaletter på samma sätt som tvål och toalettpapper?
– Vi konstaterade att det inte ska behöva vara så här och eftersom vi redan funderat på att starta ett UF-företag växte nu affärsidén fram – att göra mensskydd på toaletter till en självklarhet, säger Lova Svensson.
Både Amanda och Lova har rest mycket under uppväxten och tänkte att det måste finnas en stor marknad i hotell, flygplatser, restauranger och andra platser där det rör sig mycket folk.
-Så här i efterhand var nog våra planer lite för stora för ett UF-år men vi kastade oss ut. Om vi inte tänker stort blir det inget och man måste våga drömma och sätta höga mål. Det gjorde vi redan under UF-året och det ledde till att vi nu driver vidare som AB, säger Amanda Mattsson.
Resan till där de är idag med Period Pack har dock inte varit helt enkel. Få trodde på idén med Period Pack.
– Det var få som trodde på oss men vi såg potentialen men under hösten har försäljningen kommit igång och vi har kommit in med pilotprojekt på några större företag i mansdominerade branscher. För dem är det ett bra sätt att visa att de gärna ser fler kvinnor som medarbetare, berättar Lova Svensson.
För att underlätta övergången från UF till AB ser Amanda och Lova några saker som skulle underlätta för unga entreprenörer.
– Vi skulle gärna sett mer diskussioner om att driva vidare företaget efter gymnasiet. I skolan tar de för givet att allt ska läggas ned innan studenten. Här skulle det behövas mer och tidiga tips om hur och vem som kan stötta unga entreprenörer vidare efter UF-året. Jag skulle gärna se att tätare kontakt mellan skolorna och aktörer som stöttar nyföretagare, säger Amanda Mattsson.
Just nu ligger huvudfokus på att etablera sig på den svenska marknaden men parallellt med det pågår lanseringar i andra länder såsom i Finland men även i Dubai.
– Dubai kanske inte är det första naturliga steget men vi är sponsorer till Dubai Fashion Week i slutet på mars. Vi ser det som ett bra sätt att vara med att påverka synen på kvinnor i Dubai, säger Amanda Mattsson.
– Sen är vi förstås på väg in i andra länder också men det får vi återkomma om, säger Lova Svensson något hemlighetsfullt.
Målet är solklart. Period Pack ska växa rejält. Och snabbt. Period.
Entreprenörskap i skolanUNG FÖRETAGSAMHET.EntreprenörskapUng Företagsamhet