När Per Johansson, skolchef för ForshagaAkademin år 1997 började arbetet på skolan hade man 16 elever och 3 anställda. Med åren har verksamheten växt till 300 elever och en personalstyrka på 60 stycken. Per är noga med att poängtera vikten av en stark koppling till näringslivet, god relation till kommunen och en familjär miljö.
ForshagaAkademin erbjuder fyra gymnasieutbildningar inom hundsport, viltvård, äventyrsturism och sportfiske. Utöver detta erbjuder man även ett språkintroduktionsprogram på uppdrag av Kil och Forshaga kommun och en yrkeshögskoleutbildning med inriktning fiske- och jaktguide. Den primära grundidén med akademin har från början varit att skapa ett nationellt centrum inom sport och fritidssektorn. Utöver detta har man från start varit noga med att varje utbildning ska vara väl förankrad i respektive näring.
— Min personliga motivation har hela tiden varit att utveckla skolan och vår pedagogik. Att vi har gått från 16 elever till 300 är ett fantastiskt betyg. Målet är att våra elever ska få en bra väg in på arbetsmarknaden samtidigt som de blir goda samhällsmedborgare, förklarar Per.
Även om vissa av eleverna går vidare till högre studier är meningen att de flesta ska kunna hitta ett jobb direkt efter skolan. Skolledningen använder sig bland annat av ett antal yrkesråd där man träffar branschrepresentanter ett antal gånger per år för att se vilken efterfrågan som finns.
— Kopplingen till branscherna gör att vi kan kvalitetssäkra så att utbildningen fyller ett syfte. Dessutom har vi uppemot 1500 elever som genom åren tagit sin examen hos oss och många är kvar i ledande positioner i respektive bransch. Det ger oss en stark koppling, menar Per.
Forshaga är en medelstor värmländsk kommun så en god relation till de lokala beslutsfattarna har alltid varit viktigt för skolan. Per kan inte minnas en tid då man inte haft bra dialog med politiker och tjänstemän. Detta har resulterat i att skolan kunnat växa till en nivå där skolledningen tycker att man blivit lagom stora utan att tappa den familjära stämningen. Idag har man elever från sex olika länder och 85 % av elevunderlaget behöver flytta till Hammarö kommun för att pendlingsavståndet till skolan annars blir för långt berättar Per.
— Våra elever omsätter såklart mycket pengar i kommunen och vi vet att vi är en stor aktör. Vi är den största privata arbetsgivaren förutom Stora Enso. Så att ha en bra relation till kommunen och att de är lyhörda har alltid varit viktigt för vår verksamhet.
Text: Simon Sjögren
SKOLA UTBILDNING.UtbildningKompetensförsörjningjobbskaparnaEntreprenörskapNäringsliv