Hallå där, Peder Bertilsson, lönestrateg på Ledarna. I höst kommer många lönesamtal på grund av pandemin att ske via videomöten.
Vilka blir de stora skillnaderna med att inte ses fysiskt?
– Det är ett viktigt samtal som de flesta brukar träffas fysiskt för att ha, så det blir lite annorlunda. I ett digitalt samtal kan det vara svårare att ta in alla dimensioner, till exempel att fånga upp medarbetarens reaktion kopplad till lönebeskedet.
– Eftersom ledarskapet nu har skett på distans tror jag att många chefer upplever att det är svårare att följa upp och bedöma medarbetarens prestation den här gången. Eftersom de flesta organisationerna sköt upp sin lönerevision från i våras är det dessutom prestationer under nästan två år som ska tas med i bedömningen.
– Det kan också vara svårare att få flyt i samtalet när det görs via videomöte. Därför är förberedelse viktigare än någonsin, både för chefen och medarbetaren.
Hur påverkas löneprocessen?
– Pandemin har varit igång sedan tidigt i våras och vi vet att vi behöver fortsätta att jobba på distans ett tag till. Därför är det hög tid att organisationen ser över riktlinjer för utvecklings-, avstämnings- och lönesamtal. Cheferna behöver få hjälp med att kommunicera att årets lönerevision blir annorlunda och på vilket sätt.
– Det är också viktigt att de tekniska förutsättningarna finns för att genomföra samtalen via videomöten. Fungerar inte det tekniska påverkas medarbetarens upplevelse negativt och det naggar på chefens mandat.
Vad ska de lönesättande cheferna tänka på?
– Egentligen skiljer det inte så mycket bara för att det är digitalt. Som alltid handlar det om fokus på förberedelser, genomförande och vad som görs efter samtalet.
– Skicka ut inbjudan i god tid före samtalet så att medarbetaren har möjlighet att förbereda sig. Se till att både du och medarbetaren har tillgång till lönekriterier och samtalsmallar.
– Ha en struktur att gå efter under samtalet – det är ännu viktigare när mötet sker digitalt. Agera lika proffsigt som om medarbetaren satt framför dig fysiskt.
Chefer tycker i vanliga fall att det är svårt att bedöma medarbetarnas prestationer. Hur uppfattar de årets bedömningsarbete?
– Utmaningen att bedöma och lönesätta är större i år med tanke på att så många arbetar på distans. Många hann visserligen ha sina målsamtal innan pandemin slog till men det är säkert få som har kunnat nå de förväntade resultaten. Då får man som chef luta sig mot hur medarbetaren har agerat i den här krissituationen och försöka bedöma det.
Hur har distansarbetet påverkat uppföljningen?
– Lönesamtalet blir bättre när chefen har jobbat kontinuerligt med återkoppling och avstämningssamtal under året och det gäller även under en pandemi. Är chefen bra på det är medarbetaren hyfsat medveten om vilken feedback som väntar i lönesamtalet, och vad löneutfallet kan tänkas bli.
– Även om det på ett sätt ger ett avstånd att jobba på distans tror jag att det på många håll har inneburit ännu mer kommunikation och fokus på uppföljning när verksamheter har kämpat för att överleva.
LönebildningArbetsgivarfrågorLedarskapCorona