Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
– Inspiring Fifty Nordic är ett initiativ för att synliggöra fler kvinnor inom tech. Branschen är fortfarande mansdominerad och genom att lyfta fram 50 kvinnor som är med och förändrar techbranschen inifrån hoppas vi att fler kvinnor ska vilja jobba med teknik. Inspiring Fifty Nordic är ett samarbete mellan Inspiring Fifty som startade i Nederländerna och riskkapitalbolaget Antler.
Vilka hamnar på listan?
– Kvinnor som har gjort skillnad på något sätt. Det kan handla om att de har grundat ett bolag, gjort en snabb karriärresa inom ett techbolag eller att de har synts och varit en stark förebild för andra kvinnor som vill ta steget in i branschen. Många har ledande positioner på något sätt och har förmågan att vara en förebild, påverka och utveckla techbranschen.
Vad hoppas ni att det ska leda till?
– Syftet är att lyfta fram dessa kvinnor och att få en långsiktig effekt snarare än konkreta aktiviteter här och nu. Det är lättare för en ung kvinna som får se en annan kvinna som har nått en hög position att se sig själv gå den vägen. Även om de inte vet exakt hur de ska ta sig dit inser de att det är möjligt.
Hur kommer det sig att ni som investerare är med i samarbetet?
– Vi ser ett enormt problem inom riskkapital och finansiering världen över. Nya siffror visar att bara en procent av riskkapitalet går till bolag som har grundats enbart av kvinnor. Det är förfärligt! Året är 2019 och vi har inte kommit längre än så – det vill vi förändra.
Vad är ni ute efter?
– Forskning och rapporter visar att mångfald leder till bättre lönsamhet, starkare innovationskraft och större kreativitet. Eftersom vi är i riskkapitalbranschen är lönsamhetsfaktorn otroligt viktigt för oss. Vi har som mål att investera i de bästa teamen och att rekrytera in de bästa individerna i vårt program för att sedan hjälpa dem att forma starka grundarteam och skala upp sitt bolag. Får vi inte in en blandad grupp, både män och kvinnor om vi pratar kön, går vi miste om de starkaste individerna.
– Vi investerar i team där personerna har olika bakgrund, kön och nationaliteter, eftersom vi vet att mångfaldiga team lyckas bättre. Med flera olika perspektiv missar vi inga möjligheter och löser problem på ett bra sätt.
Hur kan företag inspireras av det här?
– Jag tror att det är dags för företag att bli datadrivna, framför allt när det gäller jämställdhet. Jämställdhetsdebatten har fokuserat mycket på det etiska och hur det borde vara. Det är hög tid att titta på siffrorna och jobba med mångfald för att det gynnar affären – inte för att det är trendigt. Data visar att lönsamheten ökar med blandade team.
– Mångfald handlar inte bara om att göra en bra grej. Det handlar om lönsamhet, att vara innovativ och att utveckla sitt företag för att ta vara på möjligheter bortom det man redan gör.
Vad kan det ge?
– Det gör det möjligt att bygga produkter och tjänster som riktar sig till en bredare massa och olika kundgrupper. Företag med ett snävt sätt att se på saker missar den här typen av affärsmöjligheter.
– De gamla argumenten ”det finns inga kvinnor” eller ”vi hittar inga bra kvinnliga kandidater” är rent ut sagt struntprat. Fokuserar man på rätt sätt går det visst. Det kan ta längre tid att hitta kvinnliga kandidater men det jobbet man får utväxling av sedan.
Här presenteras Nordens hetaste techkvinnor år 2019: https://nordics.inspiringfifty.org/nordics-2019
Inspiring Fifty startade i Nederländerna och finns nu även i Belgien, Sydafrika, Kanada, Storbritannien, Frankrike, Italien, Danmark, Norge, Finland och Sverige.